A felnőtt lakosság körében elenyésző, alig több mint 10 százalék azoknak az száma, akiknek nincs mobiltelefonja, és minden második ember mobilnetes okostelefont használ. Utóbbiak aránya Komárom-Esztergom, Vas és Zala megyében a legmagasabb, Hevesben pedig a legalacsonyabb, derült ki az Euronics Műszaki Áruházlánc legfrissebb felméréséből, amely 1465 fő megkérdezésével készült, a 18 év feletti magyar internethasználó lakosság körében 2017 januárjában, a 18 év feletti magyar lakosságra súlyozva.

A felmérésből kiderült, hogy a mobilunkat szinte mindenhova magunkkal visszük, tízből négy ember még lefekvéskor, az ágyban is a telefonját nyomkodja. Mindezek ellenére a magyarok harmada kisebb-nagyobb mértékben, de egyetért azzal, hogy alapvetően nem is lenne szüksége okostelefonra.

A felnőttkorú magyar lakosság felének mobilinternetes, ötödének netkapcsolat nélküli okostelefonja, 30 százalékának sima mobilkészüléke van, míg 13 százaléka egyáltalán nem rendelkezik mobiltelefonnal. A mobilnetes telefonok a 20 és 29 év között fiatalok körében a legelterjedtebbek, ennek a korosztálynak több mint kétharmada ilyen készüléket használ.

 

Az Euronics felméréséből kiderült, hogy a megyék közt jelentős eltérés mutatkozik e téren. A legtöbb mobilinternetes okostelefon Komárom-Esztergom, Vas és Zala megyében található, Baranyában némileg az országos átlag alatti, 42 százalék az arányuk.

A legtöbb magyar körülbelül az ötödik telefonját használja, de közel 10 százalék azoknak az aránya, akik legalább a tizedik készüléknél járnak. Mindössze a lakosság 3,5 százaléka mondta, hogy a huszadiknál is több mobilját fogyasztja.

A felmérésből kiderült az is, hogy az ár továbbra is az elsőként határozza meg a választásunkat, a válaszadók kétharmada ugyanis ezt jelölte meg elsődleges szempontként. A nők még inkább figyelnek az anyagiakra, körükben ez az arány 75 százalék. A mobilért fizetendő összeg után a márka és az operációs rendszer típusa a legfontosabb. A kamera minősége a magyarok ötödét, míg a design csak minden tizedik embert befolyásol a választásban.

Megyei tekintetben itt is eltérések mutatkoznak. Míg Baranya megyében nagyobb az árérzékenység, addig Győr-Moson-Sopronban inkább a márkára és az operációs rendszer típusára figyelnek a vásárlók.

Habár az okostelefonokkal már régóta nem csak telefonálni lehet, a mobilok elsődleges használati módja még mindig a klasszikus telefonálás, derült ki az Euronics felméréséből. Az SMS-ezés népszerűsége azonban egyre hanyatlik: közel kétszer annyian használnak üzenetküldő applikációkat, mint ahányan hagyományos szöveges üzenetet küldenek. Az e-mailjeire minden negyedik ember rá szokott nézni a telefonján, videóhívást pedig a magyarok 15 százaléka szokott indítani.

A fentiek mellett a fényképezés és a videózás a legnépszerűbb tevékenység, minden második ember pedig szórakozásra (zenehallgatás, játékok) és netes tartalomfogyasztásra is használja okostelefonját. Népszerű még a navigáció, különösen a férfiak körében - ez 50 százalék -, és az online ügyintézés is, emellett online vásárlást minden ötödik ember intézett már mobilon keresztül.

A magyarok 15 százaléka saját bevallása szerint naponta több mint négy órát használja a mobilját, a telefonálástól kezdve a zenehallgatáson át a csetelésig mindent összesítve. Ez az arány még magasabb, közel 20 százalék a nők körében.

Míg a legtöbbet mobilozó megyék Borsod-Abaúj-Zemplén és Tolna, addig Baranyában a többség átlagosan napi 1-2 órát használja a telefonját.

Az Euronics műszaki áruházlánc felméréséből az is kiderült, hogy az ágyban lefekvéskor vagy ébredés után a magyarok 80 százaléka nézegeti a mobilját, minden harmadik ember pedig a WC-re is magával viszi a készüléket. Emellett minden második emberre jellemző, hogy munka és evés közben is mobilozik, de sajnos magas - 15 százalék - azok aránya is, akik vezetés közben is telefonálnak vagy üzenetet írnak.