Egységes taxis piacon legálisan akár működhetne az Uber

Nem az új versenytársakat kifogásolják a taxitársaságok, hanem a megfelelő jogi környezetet és az egységes feltételeken alapuló piaci versenyhelyzetet hiányolják. A kormány ma tárgyalja az új taxisrendeletet, amely megoldhatja a jó néhány országban már betiltott Uber kérdését is. 

„Nem az új versenytársakat kifogásoljuk, hanem a megfelelő jogi környezetet és az egységes feltételeken alapuló piaci versenyhelyzetet hiányoljuk” – fejtette ki a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója szerda reggel az M1 aktuális csatornán. Horváth Csaba hozzátette: nem tisztességes, hogy miközben a 2013-as rendelet szigorúan szabályozta a taxis tevékenységet, olyan szolgáltató cégek léptek a piacra, amelyek engedély nélkül nyújthatnak engedélyköteles szolgáltatást. Utalt az Uber, a Wundercar és a hasonló okostelefonos fuvarközvetítő szolgáltatásokra a taxis.

„A taxitársaságok jelentős összeget fordítottak a megfelelő technikai háttér kialakítására, a GPS alapú címkiadó rendszerre, az autók sárgítására, miközben az új cégek nem felelnek meg a szabályozói környezetnek” – emelte ki. 

Az újonnan indított szolgáltatás nem ellenőrizhető, és nem követhető az adózás menete, miközben a személyszállítás megadott pontjai szerint a szolgáltató köteles taxiórával rendelkezni, számlát és nyugtát adni. Ezen felül az is kérdés, hogy az új szolgáltató sofőrjei - a taxisokhoz hasonlóan - hivatásos jogosítvánnyal vezetnek-e és vizsgáztatják-e évente az autókat – fűzte hozzá az ügyvezető igazgató.

Horváth Csaba azt mondta: az új piaci szereplő a hatósági árat kihasználva, annál alacsonyabb tarifával gyűjti utasait.

Mindezt a Helyi Híradónak a keddi taxis demonstrációt követően az Országos Taxis Szövetség elnöke is részletezte. Mint Metál Zoltán elmondta, szolgáltatási tevékenységünk fenntartásáért olyan súlyos terheket kell viselnünk, mint az adók, a járulékok, a sárgítás, a droszt-díj, szemben például az Uber sofőrökkel, akik nem teljesítenek semmiféle előírást, nem tartják be a magyar jogszabályokat.

„A taxis szakma ezzel együtt nem az innováció és a modern lehetőségek ellen tiltakozik, csupán azt szeretnék elérni, hogy minden taxizást, fuvarszervezést végző cég egységes feltételekkel és minden szükséges engedéllyel működjön” – szögezte le Metál Zoltán.

Több hónapos előkészítés és folyamatos egyeztetés után a taxisrendeletet a szerdai ülésen tárgyalja a kormány. Az új rendelet megteremtené az engedély nélkül végzett tevékenységek elleni fellépés egyértelmű és jogszerű lehetőségét. Azt egyelőre még nem tudni, hogy több hasonló országhoz – Németország, Franciaország, Hollandia, Románia – betiltja-e az Ubert és társait a kormányzat. Fónagy János, a fejlesztési minisztérium államtitkára azonban hangsúlyozta: a kormány azokat a taxisokat támogatja, akik betartják a törvényeket.

L.V.P.

 

VISSZA
2014 © Minden jog fenntartva